ر و ز نـــــا مــــه

ر و ز نـــــا مــــه

بهترین اخبار خبرگزاریها
ر و ز نـــــا مــــه

ر و ز نـــــا مــــه

بهترین اخبار خبرگزاریها

تکمیل برنامه راهبردی فضانوردی ایران


رئیس پژوهشکده سامانه های فضانوردی سازمان فضایی ایران از تکمیل برنامه راهبردی فضانوری کشور در راستای اجرای برنامه های اولویت دار این بخش و رسیدن به اهداف چشم انداز 1404 خبر داد.

محمد ابراهیمی در گفتگو با خبرنگار مهر، تکمیل برنامه راهبردی فضانوردی کشور را از جمله اولویتهای برنامه های سازمان فضایی ایران برای سال 93 عنوان کرد و اظهار داشت: پیش از این یک برنامه راهبردی کلان تدوین شده و نسخه شماره یک آن نیز به تصویب رسیده است و هم اکنون در حال بروزرسانی نسخه بعدی این برنامه برای تعیین اولویتها و راهبردها در رسیدن به اهداف برنامه چشم انداز 20 ساله کشور هستیم.

  وی با اشاره به اقدامات سازمان فضایی در تکمیل و تدوین فناوریهای فضایی ادامه داد: فناوریهایی که قرار است در داخل سفینه هایی که به فضا پرتاب می شود به کارگرفته شود در قالب پروژه های کوچک متعدد در دستور کار و مدیریت قرار گرفته است.

ابراهیمی با اشاره به وضعیت پروژه های فضایی کشور در سال 93 و نیاز این برنامه ها به بودجه مشخص گفت: در جلسه ای با معاونت اجرایی رئیس جمهور به عنوان متولی بخش فضا، مروری بر برنامه های سازمان فضایی ایران صورت گرفت و در نهایت با توجه به محدودیتهای بودجه ای دولت، مقرر شد هیچ برنامه فضایی متوقف نشود و ادامه یاید اما با سرعتی کندتر جلو رود به این معنی که با حفظ برنامه ها، سرعت پروژه ها متناسب با بودجه تعیین شود.

رئیس پژوهشکده سامانه های فضانوردی سازمان فضایی ایران افزود: در سال جاری برنامه های فضانوردی با همان سرفصل های گذشته و با بودجه های کمتر ادامه می یابد؛ با این وجود اگرچه برخی برنامه ها با تاخیر عملیاتی می شود اما نکته مثبت این است که تمامی برنامه ها ادامه پیدا کرده و متوقف نمی شود.

وی با بیان اینکه کاربردی کردن فناوری فضایی در دستور کار سازمان فضایی قرار دارد اضافه کرد: تلاش سازمان فضایی امسال در جهت کاربردی کردن فناوریهای فضایی است که براین اساس همکاری با بخش خصوصی و استفاده از فناوری فضایی در مسائل مربوط به ترویج و کاربردها در دستور کار قرار گرفته و مذاکرات در این زمینه آغاز شده است.

ابراهیمی با بیان اینکه از برنامه توسعه فضایی کشور عقب نیستیم، ادامه داد: اما با توجه به بودجه ای که برای این بخش تخصیص داده می شود به نظر نمی رسد اهداف چشم انداز 1404 در زمان مقرر محقق شود.

این مقام مسئول در سازمان فضایی ایران با اشاره به بودجه 146 میلیارد تومانی که برای سال 92 به سازمان فضایی ایران وعده داده شده بود گفت: از این رقم تنها حدود 15 میلیارد تومان - 10 درصد - به این سازمان تخصیص داده شد و با توجه به کمبود منابع و اعتبارات به نظر می رسد در سال 93 نیز با عددهای کوچکتری باید پروژه های فضایی را اجرایی کنیم. این درحالی است که پروژه های فضایی به بیش از سالی 100 میلیارد تومان بودجه نیازمند است.

وی از به کار گیری توان بخش خصوصی به عنوان پیمانکار در پروژه های فضایی خبر داد و خاطرنشان کرد: استفاده از فناوری فضایی در کاربردهای زندگی از جمله برنامه های کلی سازمان فضایی ایران است که در سال جاری مورد توجه قرار می گیرد. برای مثال هم اکنون کشورهای هند و چین در زمینه آموزش از راه دور به کشاورزان و پزشکی از راه دور در مناطق دور افتاده از سیستم های ماهواره ای و فضایی استفاده می کنند که ایران نیز در این زمینه برنامه هایی را در دست انجام دارد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد